Klachtbehandeling ihkv de Wet Nationale ombudsman
Hier vindt u een beschrijving van gegevensverwerking Klachtbehandeling ihkv de Wet Nationale ombudsman in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), met als doel:
Conform hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht handelt elke directie een interne klacht tegen het bestuursorgaan af. Indien de klager niet tevreden is over de interne klachtafhandeling kan men een klacht indienen bij de Nationale ombudsman: de externe klachtafhandeling. WJZ is hiervoor verantwoordelijk.Wettelijke verplichting
Betrokkene en gegevens
Van wie worden welke gegevens verwerkt en wat is het doel hiervan.
De Nationale ombudsman legt de correspondentie over een klacht voor aan het bestuursorgaan. Van de betrokkenen worden de NAW-gegevens verzameld en een klacht richt zich altijd tegen de gedraging van een ambtenaar, dus zijn/haar naam wordt ook verwerkt.
- Gegevens: NAW-gegevens klager
- Verzameldoel: Conform hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht handelt elke dir.. lees verder bij doel(en) van verwerkingen.
- Bewaartermijn: Conform het RIO/BSD wordt de correspondentie bewaard en uiteindelijk overgedragen aan het Nationaal Archief.
- Bron: De Nationale ombudsman
-
Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
Gevolgen bij het niet aanleveren: Als betrokkene geen NAW-gegevens aanlevert, kan de klacht niet afgehandeld worden.
Automatische besluitvorming
Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.
Ontvangers
Gegevens worden verstrekt aan onderstaande 'ontvangers'.
- WJZ verstrekt de gegevens aan de klachtcoördinator van een directie/eenheid van de medewerker op wie de klacht betrekking heeft.
Doorgifte buiten EU
Er is geen sprake van doorgifte van persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie of aan een internationale organisatie.