Behandelen klachten
Hier vindt u een beschrijving van gegevensverwerking Behandelen klachten in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), met als doelen:
-
Zorgdragen voor een behoorlijke behandeling van klachten gericht tegen feitelijke gedragingen van (medewerkers van) Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ten behoeve van het oplossen van conflicten en het herstellen van vertrouwen.
Wettelijke verplichting. Artikel 9:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht bevat de in een klaagschrift te vermelden persoonsgegevens. RVO dient deze persoonsgegevens te verwerken. Voor een schriftelijke of mondelinge klacht, die niet aan de eisen van artikel 9:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht voldoet, bestaat voor RVO de plicht zorg te dragen voor een behoorlijke klachtbehandeling uit artikel 9:2 Algemene wet bestuursrecht.
-
Opstellen van managementinformatie, waaronder het samenstellen van rapportages en overzichten.
Taak van algemeen belang
-
Archiveren conform de Archiefwet.
Wettelijke verplichting
-
Uitvoeren van (financiële) controles, audits en het afleggen van verantwoording over de uitvoering.
Taak van algemeen belang
-
Gebruiken voor (wetenschappelijk) onderzoek, statistiek of verbeteren beleid, waaronder beleidsevaluatie met betrekking tot de effectiviteit van de regelingen en onderzoek naar klanttevredenheid.
Taak van algemeen belang
Betrokkene en gegevens
Van wie worden welke gegevens verwerkt en wat is het doel hiervan.
Medewerkers van RVO voor zover van belang voor de verantwoording van de verrichtingen met de opgenomen gegevens en voor de interne bedrijfsbeveiliging
- Gegevens: Contactgegevens (naam, functieaanduiding, zakelijk telefoonnummer, zakelijk e-mailadres), Een tot de medewerker herleidbare gebruikersnaam.
- Verzameldoel: Correspondentie, interne controle (is de medewerker bevoegd?), werkverdeling en managementinformatie.
- Bewaartermijn: V5 jaar na afsluiting dossier.
- Bron: Betrokkene zelf en betrokken systemen van RVO.
- Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.
Klagers
- Gegevens: Contactgegevens ten behoeve van de correspondentie (NAW, telefoonnummer, e-mailadres), contactgegevens van de ondernemer (bedrijfsnaam en -adres), identificerende nummers (KvK-nummer, relatienummer).
- Verzameldoel: Inhoudelijk beoordelen van de klacht en corresponderen met de klager.
- Bewaartermijn: V5 jaar na afsluiting dossier.
- Bron: Betrokkene.
-
Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
Gevolgen bij het niet aanleveren: Op grond van artikel 9:4 Algemene wet bestuursrecht is de klager verplicht diens NAW-gegevens en handtekening aan te leveren doch deze verplichting wordt in de praktijk niet gehandhaafd, zie de mogelijke indiening van een klacht via het digitale klachtenformulier. Op een anoniem ingediende klacht kan niet naar de klager worden gereageerd.
Gemachtigden en rechtsbijstandverleners
- Gegevens: Contactgegevens ten behoeve van de correspondentie (NAW, telefoonnummer, e-mailadres), contactgegevens van de ondernemer (bedrijfsnaam en -adres), identificerende nummers (KvK-nummer, relatienummer).
- Verzameldoel: Vaststellen van de identiteit van de betrokkene en vastleggen van contactgegevens die nodig zijn om via de betrokkene te kunnen communiceren met de klager.
- Bewaartermijn: V5 jaar na afsluiting dossier.
- Bron: Betrokkene.
- Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.
Automatische besluitvorming
Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.
Ontvangers
Gegevens worden verstrekt aan onderstaande 'ontvangers'.
- DICTU (Dienst ICT Uitvoering)
- Auditdienst Rijk (ADR)
- Degenen die binnen RVO belast zijn met de werkzaamheden t.b.v. de beschreven doelen van deze verwerking
Doorgifte buiten EU
Er is geen sprake van doorgifte van persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie of aan een internationale organisatie.