Toetsen criteria en werkwijze gedifferentieerde aanpak ongevalsmeldingen

Hier vindt u een beschrijving van gegevensverwerking Toetsen criteria en werkwijze gedifferentieerde aanpak ongevalsmeldingen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), met als doelen:

  • Het doel van de verwerking is om de criteria en de werkwijze 'gedifferentieerde aanpak ongevalsmeldingen’ te toetsen in de praktijk. In deze pilot kiezen inspecteurs naar aanleiding van verschillende criteria uit één van de vier volgende interventies: Regulier ongevalsonderzoek, Actieve interventie, Zelfrapportage of Stopzetten ongevalsonderzoek. Deze verwerking gaat in op het toetsen van de criteria en bijhorende werkwijzer en de ervaringen hiermee van inspecteurs.
    Taak van algemeen belang
  • Een onderdeel van deze pilot is het toetsen van het effect van de interventie 'stopzetten ongevalsonderzoek'. Er wordt onderzocht of de interventie ‘stopzetten ongevalsonderzoek’ ten koste gaat van de bedrijfsveiligheid of dat werkgevers uit zichzelf onderzoek doen naar arbeidsongevallen en maatregelen treffen om hun bedrijfsveiligheid te verbeteren.
    Taak van algemeen belang. De effecten van de andere interventies die vallen onder de gedifferentieerde aanpak zijn gemeten in andere pilots (zie M7561 en M7598).

Betrokkene en gegevens

Van wie worden welke gegevens verwerkt en wat is het doel hiervan.

Inspecteurs Inspectie SZW

  • Gegevens: Naam + functie + ervaringen met criteria en werkwijze
  • Verzameldoel: Het doel van de verwerking is om de criteria en de werkwijze 'gedifferentieerde aanpak ongevalsmeldingen’ te toetsen in de praktijk. In deze pilot kiezen inspecteurs naar aanleiding van verschillende criteria uit één van de vier volgende interventies: Regulier ongevalsonderzoek, Actieve interventie, Zelfrapportage of Stopzetten ongevalsonderzoek. Deze verwerking gaat in op het toetsen van de criteria en bijhorende werkwijzer en de ervaringen hiermee van inspecteurs.
  • Bewaartermijn: De gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is in het kader van het onderzoek.
  • Bron: iNet als bronsysteem voor namen van inspecteurs die bij pilotzaken betrokken waren.
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.

Slachtoffers van arbeidsongevallen in pilotzaken en in reguliere zaken

  • Gegevens: Naam + werkgever + functie + letsel
  • Verzameldoel: In het kader van het onderzoek naar het effect van de interventie 'stopzetten ongevalsonderzoek'. wordt gesproken met slachtoffers van arbeidsongevallen. Omdat de pilot waarschijnlijk niet voldoende bedrijven oplevert, wordt dit aangevuld met bedrijven uit het reguliere ongevalsonderzoek die op basis van de criteria uit de pilot op dit momenten onder de interventie 'stopzetten ongevalsonderzoek' zouden vallen.
  • Bewaartermijn: De gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is in het kader van het onderzoek.
  • Bron: De gegevens komen deels uit iNet en worden deels door de betrokkene zelf aangeleverd.
  • Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
    Gevolgen bij het niet aanleveren: Bedrijven zijn verplicht om bepaalde gegevens te leveren voor het reguliere ongevalsonderzoek door de Inspecteur. In het kader van de effectmeting zijn zij echter niet verplicht om gegevens aan te leveren of medewerking te verlenen. Dit geldt ook voor de slachtoffers.
  • Bijzondere persoonsgegevens

    • Gegevens over gezondheid

Werkgevers, leidinggevenden of andere betrokkenen bij het onderzoek naar arbeidsongevallen

  • Gegevens: Naam + werkgever + functie + datum indiensttreding
  • Verzameldoel: Een onderdeel van deze pilot is het toetsen van het effect van de interventie 'stopzetten ongevalsonderzoek'. Er wordt onderzocht of de interventie ‘stopzetten ongevalsonderzoek’ ten koste gaat van de bedrijfsveiligheid of dat werkgevers uit zichzelf onderzoek doen naar arbeidsongevallen en maatregelen treffen om hun bedrijfsveiligheid te verbeteren.
  • Bewaartermijn: De gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is in het kader van het onderzoek.
  • Bron: De gegevens komen deels uit iNet en worden deels door de betrokkene zelf aangeleverd.
  • Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
    Gevolgen bij het niet aanleveren: Bedrijven zijn verplicht om bepaalde gegevens te leveren voor het reguliere ongevalsonderzoek door de Inspecteur. In het kader van de effectmeting zijn zij echter niet verplicht om gegevens aan te leveren of medewerking te verlenen.

Automatische besluitvorming

Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.

Ontvangers

Gegevens worden verstrekt aan onderstaande 'ontvangers'.

  • De verwerker ontvangt geluidsbestanden van opgenomen interviews om deze te transcripten. Het uitgangspunt is om tijdens deze interviews zo min mogelijk identificerende persoonsgegevens te verzamelen, maar dit is niet uit te sluiten.
  • De Inspectie SZW ontvangt de transcripten van de interviews van de verwerker.

Doorgifte buiten EU

Er is geen sprake van doorgifte van persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie of aan een internationale organisatie.

 

Verantwoordelijke

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, voor deze de directeur Toezicht

Bezoekadres

Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag
NEDERLAND

Postadres

Postbus 90801
2509 LV Den Haag
NEDERLAND

Referentie

Verwerkingsnummer: M7958
Type: Secundair